Przekazanie nieruchomości - na co zwrócić uwagę?
Nieruchomości - Darmowe porady Platinum House
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość, zastanawiasz się, o czym jeszcze powinieneś pamiętać, jednocześnie zabezpieczyć się na wypadek możliwych nieporozumień. W tym artykule dowiesz się jak sprawnie i dobrze przeprowadzić cały proces przekazania nieruchomości oraz jakie niespodzianki mogą cię spotkać.
Wizyta u notariusza to jeszcze nie koniec...
Akt notarialny podpisany, przelew bankowy zlecony – został jeszcze ostatni krok, który dzieli kupującego od wymarzonego mieszkania, dlatego tym bardziej należy zadbać, aby był on dobrze postawiony i nie zakończył się niepowodzeniem.
Ostatnie spotkanie stron: kupującej – sprzedającej
Po dokonaniu formalności notarialnych oraz finansowych przychodzi czas na przekazanie nieruchomości. Mieszkanie powinno być doprowadzone do stanu, na jaki strony umówiły się podczas Umowy Przedwstępnej lub zawartych w ustaleniach dodatkowych spisanych i podpisanych przez obydwie strony. Dotyczy to wykończenia jak i pozostawionych w mieszkaniu mebli oraz elementów wyposażenia wnętrza zwłaszcza sprzętu AGD. Ważne aby finalnie w nabywanym mieszkaniu pozostało tylko to, co było wcześniej ustalone.
Protokół przekazania nieruchomości
Jest to bardzo ważny stanowiący swego rodzaju uzupełnienie. Akt notarialny zawiera m.in. informacje prawne dotyczące nieruchomości oraz stron kupującej i sprzedającej natomiast w protokole przekazania spisane są informacje techniczne dotyczące nieruchomości. Jest to istotny dokument do którego należy podejść starannie, ponieważ może być on w przyszłości podstawą do roszczeń z tytułu wad ukrytych nieruchomości.
Co powinien zawierać dobrze przygotowany protokół przekazania nieruchomości
- Dokument niewątpliwie powinien zawierać wymogi formalne: dzień i miejsca sporządzenia protokołu oraz dokładny adres nieruchomości. Podać również należy numeru księgi wieczystej oraz powołać się należy na dzień podpisania aktu notarialnego. Przy sporządzaniu takiego dokumentu należy kierować się zasada im więcej, tym lepiej. Dokument ma zadanie zabezpieczyć strony biorące udział w transakcji, dlatego powinien być jak najdokładniejszy i szczegółowy.
- Kolejnym punktem protokołu jest dokładnie spisanie wszystkich liczników (energia elektryczna, woda zimna, woda ciepła, gaz etc.) Dokładne spisanie liczników zabezpieczy stronę kupującą przed opłaceniem rachunków poprzednich właścicieli mieszkania. Istotne jest to również dla strony sprzedającej, ponieważ kupujący nie zarzucą, że stany liczników wykazywały niższe stany. Ważne, aby każdy odczyt licznika dodatkowo był opatrzony numerem seryjnym licznika – pozwoli to na dokładniejszą identyfikację.
- Finalnym etapem powinno być przekazanie wszystkich kompletów kluczy do nieruchomości – spisana ich ogólna liczba. Nie zapominać należy o kluczach do domofonu, piwnicy, skrzynki na listy, pilot do bramy oraz kod do domofonu.
- Sprzedający warto, aby przekazał dokumentację techniczną dotyczącą nieruchomości: karty gwarancyjne urządzeń, instrukcje, projekty.
Tak przygotowany protokół należy sporządzić w dwóch egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron.
Na koniec należy odwiedzić jeszcze takie miejsca jak: wspólnota mieszkaniowa/spółdzielnia, dostawcę mediów: zakład energetyczny, gazownię – celem wypowiedzenia umowy oraz zawarcia nowej umowę przez nowego nabywcę nieruchomości.
XXI wiek w procesie przekazania nieruchomości
Coraz częściej spotykane jest dołączenie do protokołu zdjęć sprzedawanej nieruchomości. Zdjęcia ważne, aby były zapisane na płycie CD lub innym nośniku danych a dokumentacja zdjęciowa została wpisana do protokołu jako załącznik.
Współpraca z profesjonalistą - z pośrednikiem
Biura nieruchomości i dobry pośrednik zabezpieczy interes kupującego i sprzedającego.
Jeżeli masz obawy, że nie podołasz przeprowadzenia całego procesu samodzielnie – zgłoś się do nas, chętnie pomożemy - PLATINUM HOUSE sprawdzone biuro nieruchomości.
Przekazanie nieruchomości jest to ostatni etap, do własnego „M” pamiętaj również o poinformowaniu o nowym miejscu zamieszkania: bank, zakład pracy, uczelnię i inne instytucje, które mogą potrzebować Twoich aktualnych danych.
Przeczytaj również pozostałe nasze publikacje:
- Ile trzeba zarabiać, żeby dostać kredyt hipoteczny w 2020 roku?
- Sprzedaż / zakup nieruchomości z pośrednikiem czy samodzielnie?
- Fakty i mity na temat kredytu hipotecznego - poznaj 15 największych
- Sposób na wkład własny – mały poradnik dla kredytobiorcy
- Dopłaty do zakupu mieszkań – dla kogo i na jakich zasadach?
- Współpraca z pośrednikiem, czyli jak sprzedać nieruchomość szybko i zyskownie
to nie wszystko! Tutaj znajdziesz więcej >>>